Edgar HonetschlägerÖsterreich, Italien 2022 / 75 min
Schon König Midas stieß an die Grenzen der Gier, als er feststellte, dass es mit dem Wunsch, alles durch Berührung zu Gold zu machen, auch Schluss mit dem Essen und der Zärtlichkeit war. Der aktuell unausweichliche Wendepunkt im Umgang der Menschen mit ihrem Planeten führte Edgar Honetschläger in LE FORMICHE DI MIDA | DIE AMEISEN DES MIDAS auf eine Reise in die Mythologie und Ideengeschichte, um in einer vielschichtigen Collage zur Reflexion anzuregen, was und wann es zwischen Natur und Mensch aus dem Ruder gelaufen ist.
Nearby the eternal city, at the gates of the city of Tarquinia where the Etruscans left their most beautiful tombs behind, an ancient house sits on a hill from where one can overlook the Tyrrhenian Sea. It’s grim owner, when not digging for ancient treasures, trumpets patriotic slogans from his Fiat Panda, while the town’s priest - his friend and foe - shoots everything that is beyond his comprehension. They are joined by a choir of immigrants and peasants who indulge in Hegelian thinking while the local mechanic, high up from his elegant horse, holds his theses against the common consensus. The real star of the film however is Balthazar, the philosophical donkey who, in a double conference with a hybrid, a creature half human half plant, reflects sardonically on human existence.